Jaarlijkse activiteiten

Bij Scouting Voerendaal hebben we verschillende jaarlijkse terugkerende activiteiten. Hieronder een overzichtje!

Lijkt het je leuk om een van deze activiteiten te coördineren? Kijk dan op deze pagina voor meer informatie!

Libelle heeft z'n zomerweek. Televizier deelt jaarlijks ringen uit en VEED doet dat met Awards. Ons clubblad DAS kan als veelgelezen medium niet achter blijven. Daarom 'sponsort' (en organiseert) DAS elk jaar de seizoensafsluiting. Deze vindt altijd in een ander vorm plaats en draagt de naam DAS-event. Een paar ingrediënten komen elk jaar terug:

• We kijken we terug op het voorbije seizoen.
  • De vrijwilligers worden in het zonnetje gezet.
  • Een knotsgekke activiteit in een bijzonder thema.

Ieder jaar wordt tijdens het derde volle weekend van oktober wereldwijd de JOTA-JOTI gehouden. JOTA-JOTI staat voor Jamboree On The Air en Jamboree On The Internet. Scouts van over de hele wereld ontmoeten elkaar dit weekend via de amateurradio en het internet.

Voorheen vlogen leden die oud genoeg waren over naar hun nieuwe leeftijdsgroep, tegenwoordig vliegen we het nieuwe jaar in.  Leden die de overvlieg-leeftijd bereikt hebben, starten dus meten in hun nieuwe groep   Na uiteenlopende spelletjes in een bepaald thema, wordt er aan het eind van de gezamenlijke opkomst dan toch echt overgevlogen.  Dit gebeurt op een bijzonder manier,...........

De kerstopkomst is verreweg onze meest gezellige activiteit.

Bij Scouting ben je bezig in en met natuur. Je leert respect te hebben voor natuur en milieu. Een mooi voorbeeld van het meewerken aan natuurbehoud is de Landelijke Natuurwerkdag. Onze leden helpen het IVN dan mee met bijvoorbeeld snoeiwerkzaamheden op verschillende locaties.

Elk jaar gaan alle speltakken een keer op zomerkamp.

Tijdens de jaarlijkse RSW, wat staat voor Regionale Scouting Wedstrijden,  komen scouts uit de regio samen om leuke activiteiten te ondernemen en te strijden om als winnaar naar de landelijke Scoutingwedstrijden (LSW) te mogen. Hier wordt gestreden om de nationale titel van het jaar. Het belangrijkste doel van de RSW is echter om de scouts een geweldig weekend te bezorgen en kennis te laten maken met de diversiteit van Scouting, waarbij ze zich door het doen van uitdagende activiteiten persoonlijk ontwikkelen. Daarnaast is de RSW een goed moment voor publiciteit, waarbij je aan iedereen kunt laten zien wat Scouting in huis heeft en hoeveel jeugdleden genieten van het Scoutingspel om daarmee grote regionale bekendheid van Scouting te stimuleren. Elke regio speelt en organiseert dit op eigen wijze. Elke rsw staat in het teken van een thema.

Aanmelden voor de WJ-infoavond op 3 november kan hier.

Eens in de vier jaar vind de World Scout Jamboree plaats. De laatste keren was daar altijd minstens één lid van onze Scoutinggroep bij. In de zomer van 2023 gingen zelfs maar liefst zes leden naar de Jamboree in Korea en in 2011 waren dat er maar liefst twaalf.

Enkele berichten over de laatste Wereld Jamboree:

• 2 augustus 2023, Via Parkstad: 'Een ervaring om nooit te vergeten', door Tim van Sintfiet. Klik hier.
  • 5 augustus 2023, De Limburger: 'Het is hier net een sauna, maar het is geweldig', door Jos van den Camp. Klik hier.
  • 5 augustus 2023, ZO-Nws: 'Geen paniek, wel warm maar alles goed met ons in Zuid-Korea', door Ton van Hoorn. Klik hier.
  • 7 augustus 2023, ZO-Nws: 'Scouts Voerendaal in Zuid-Korea worden geëvacueerd', door Ton van Hoorn. Klik hier.
  • 8 augustus 2023, De Limburger: 'Limburgs scouts geëvacueerd naar hotels in Seoul', door Jos van den Camp. Klik hier.
  • 14 augustus 2023, De Limburger: 'Het lijkt wel alsof we beroemd zijn in Zuid-Korea', door Rik van Hulst. Klik hier.