Als speltakleiding bedenk, organiseer en voer je de wekelijkse opkomsten uit. De opkomsten zijn meestal op zaterdag, de tijden zijn afhankelijk van de speltak.

Scouting ervaring of ervaring met groepen kinderen zijn zeker geen must, want je staat nooit alleen voor een groep. Samen met je team zijn altijd alle benodigde kwaliteiten aanwezig: de een zal meer scouting-ervaring hebben, de ander is beter in organisatie. De een staat graag voor de hele groep, een andere leider is misschien beter in het helpen van individuele kinderen. Alle kwaliteiten zijn een toevoeging.

Hoeveel tijd kost deze functie?

De opkomsten duren 2 uur en vinden plaats op zaterdag (de beveropkomsten duren 1,5 uur en zijn op woensdagmiddag). Tijdens schoolvakanties zijn er geen opkomsten. Je wordt 15 minuten voor de opkomst verwacht voor de laatste voorbereidingen en 15 minuten na de opkomst om op te ruimen. Naast deze 2,5 uur zul je ook nog wat tijd kwijt zijn aan de voorbereidingen van de opkomsten. Hoeveel tijd dit is heb je zelf in de hand. Je hoeft uiteraard niet vanaf dag 1 opkomsten te organiseren. Het organiseren van opkomsten is een leerproces waarbij je uiteraard hulp zult krijgen van de andere leiding. Hoeveel opkomsten je voorbereid bespreek je met je eigen leidingteam.

Afhankelijk van de speltaktijden  (klik hier voor meer info).  zijn er nog verschillen, omdat we bij Scouting de jeugdleden activiteiten doen die aansluiten bij de leeftijd van het kind, maar ze toch zo veel mogelijk uitdagen om nieuwe dingen te leren.

Welpen (7 – 11 jaar)

De welpen krijgen ook nog wel veel begeleiding. Bij deze speltak zul je intensiever contact hebben met de individuele jeugdleden. De welpenopkomsten zijn op zaterdag van 12:00 tot 14:00.

Scouts (11 – 15 jaar)

De scouts worden al iets zelfstandiger waardoor je minder bezig bent met het begeleiden van de kinderen. Ze proberen zo veel mogelijk zelf, alleen wanneer ze er zelf niet uitkomen spring je bij om te helpen. De scoutsopkomsten zijn op zaterdag van 14:30 16:30

Explorers (15 – 18 jaar)

Explorers organiseren hun eigen opkomsten. Bij deze speltak ben je dan ook geen leiding, maar begeleiding. Je bent aanwezig om toe te zien of alles veilig en verantwoord verloopt en waar nodig de groep een beetje bij te sturen en te stimuleren om zichzelf uit te dagen. Onderschat dit echter niet, want de leeftijd van de groep maakt het lastiger. De jeugdleden hebben een sterke eigen mening en laten zich niet dwingen tot iets. Je zult ze moeten overtuigen, hiermee win je hun vertrouwen en zullen ze jouw bijsturingen en tips leren waarderen. Daarnaast moet je altijd goed waken dat je niet te veel gaat leiden in plaats van begeleiden. De exploreropkomsten zijn op zaterdag van 19:00 - 21:00.

Bevers (5 – 7 jaar)

Bevers krijgen veel begeleiding. Spelenderwijs leren ze middels 8 activiteitengebieden zich te ontwikkelen, bijvoorbeeld een speurtocht lopen, leren over de natuur, maar ook kunstwerkjes of toneelstukjes maken, spelletjes doen en vooral veel plezier maken! Op dit moment is er geen bever-groep actief, dus de dag zijn bespreekbaar.

Naast de wekelijkse opkomsten, plan en bereid je het programma voor en zijn er een aantal keer per jaar vergaderingen met alle leiding.

Een aantal keer per jaar organiseren we "teambuilding" voor alle speltakleiding. Zo'n tambuilding kan bestaan uit een activiteit, Samen uit eten of borrelen of zelfs een heel weekend vol activiteiten !

Ben je al helemaal verkocht of heb je juist nog vragen? Of wil je eerst een weekje komen kijken? Stuur een mailtje naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.