Al vanaf zijn dertiende is Xavier Limpens uit Ransdaal actief als vrijwilliger bij onze Scoutinggroep. Dat is op zijn minst uniek en sowieso heel bewonderenswaardig. Daarom ontving hij dinsdag 24 januari het jongerenlintje van de gemeente Voerendaal uit handen van wethouder Harry Coenen.

‘Een prachtig voorbeeld voor andere jongeren in Voerendaal’, zo oordeelde de beoordelingscommissie. En dat is de spijker op zijn kop! Xavier is nu zeventien jaar en hij is al zo’n vijf jaar (hulp)leiding. Eerst bij de jongste leeftijdsgroep en nu bij de Welpen, dat zijn scouts van zeven tot en met elf jaar.

Elke zaterdag zorgen Xavier en zijn medevrijwilligers voor een leuke activiteit. Daarbij is Xavier nu al een onmisbare kracht met veel enthousiasme en creativiteit. De waardering daarvoor is niet alleen groot bij de gemeente en zijn teamgenoten, ook de groep van ruim twintig kinderen is dol op Xavier. De Welpen stellen zijn rust en behulpzaamheid enorm op prijs.

We mogen ook op andere talenten van Xavier rekenen. Hij is kartrekker ons groepsblad DAS en een heel actief lid van allerlei comités en teams. Dat hij daarnaast ook nog enorm geniet van zijn eigen lidmaatschap blijkt wel uit het feit dat hij komende zomer een geweldige Scoutingervaring op gaat doen op de Wereld Jamboree in Korea

Van hulpleiding gaat Xavier nu de stap zetten naar het teamleiderschap bij de Welpen. Daarmee is hij voor veel van ‘zijn’ Welpen een inspirerend voorbeeld. Want bij Scouting is afnemende leiding en toenemende zelfstandigheid een belangrijk uitgangspunt. Wij zijn niet alleen dankbaar voor Xavier’s grote bijdrage aan onze vereniging maar ook heel trots op zijn persoonlijke en ‘scoutlike’ ontwikkeling!